L’Arxiu del Consell estrena sala de consulta i amplia horaris i serveis
El Consell ha presentat avui el nou espai i sala de consulta de l’Arxiu, ubicats al passatge del Llaüt Verd, en un lateral del mateix edifici de la institució.
Apropar l’Arxiu a la ciutadania
La presidenta Ana Juan ha mostrat la seva satisfacció per poder estrenar la sala de consulta i “per la feina que s’està duent a terme des de l’àrea de Patrimoni en apropar l’Arxiu a la ciutadania i que aquest esdevingui un servei a l’abast de tothom”. Juan ha recordat que “la documentació que tenim a l’Arxiu és part de la nostra història i, com a tal, hem de tractar-la i cuidar-la. Hem de reivindicar l’Arxiu com una eina per fer treballs d’investigació i documentació sobre Formentera”.
Reglament, inventari i digitalització
Per la seva part, la consellera de Patrimoni, Raquel Guasch, ha assenyalat que actualment l’Arxiu es troba en fase d’anàlisis de les sèries documentals per finalitzar el quadre de classificació i “posteriorment elaborar una guia i inventaris que puguin estar a l’abast de tothom”. Guasch, ha subratllat que s’està treballant en un reglament que reguli el servei i reculli els principis arxivístics i de conservació preventiva. Així, s’estan impulsant mesures per crear unes condicions òptimes per als documents i es vol digitalitzar la documentació. “En definitiva, l’objectiu és que la informació sigui, a partir d’ara, més accessible per a totes les persones que hi tenguin interès”, ha incidit la consellera.
Dues seccions
La responsable actual del servei, Jahmila Canale, ha explicat que a l’Arxiu s’hi troba la documentació creada a partir de les funcions i competències de la institució, sobretot en la seva etapa on únicament tenia competències d’Ajuntament, del 1888 al 2007. També compta amb documents del Registre Civil i del Jutjat de Pau, que són alguns dels més antics. Bàsicament, hi ha dues seccions dins de l’Arxiu: l’històric (fins a l’any 1980) i l’administratiu (de 1980 en endavant).
Un espai adequat de consulta
Pel que fa a les consultes rebudes, l’Arxiu en va rebre l’any 2021 dues-centes onze, cent quaranta-sis de les quals varen ser internes, mentre que el 2020 es varen rebre cent nou consultes. En aquest sentit, la consellera Guasch ha destacat que, precisament, “una de les prioritats que hem tengut des de l’àrea és la d’adequar l’espai de consulta per tal de fer més accessible l’Arxiu al ciutadà”.
49.100 metres lineals de documents
Entre els documents que es poden trobar a l’Arxiu, a banda dels propis de l’administració general, com ara actes de ple, llicències, mocions, etc., destaquen, per exemple, documents d’amillaraments (antics registres de propietaris i usufructuaris), els papers de la Junta Local de Llibertat vigilada de 1946, o un llibre copiador de receptes mèdiques (1936-1939).
El document més antic que s’hi conserva és de 1807 i és la compravenda d’una propietat as Cap de Barbaria.
En total, hi ha prop de 4.000 capses, és a dir, 49.100 metres lineals de documents. En l’actualitat, des de gener i durant sis mesos, també hi ha una treballadora contractada a través del programa SOIB Reactiva que està fent feina administrativa.
L’horari actual de consulta és de 08.30 h a 14 h de dilluns a divendres. S’atendrà amb cita prèvia escrivint un correu electrònic a arxiu@conselldeformentera.cat on s’haurà d’indicar quins documents es volen consultar.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.