Andrea Romero apadrina el nou ferri de Baleària per a la línia pitiüsa
Baleària ha botat aquest dimecres el primer ferri elèctric d’Espanya de passatge i càrrega amb emissions zero en les estades i aproximacions a port. El ferri Cap de Barbaria ha tocat aigua per primera volta a les Drassanes Armon Vigo, on està sent construït, en un acte que ha inclòs el bateig del vaixell.
Padrina formenterera
La padrina del vaixell, l’atleta formenterera Andrea Romero Escandell, ha dut a terme el clàssic trencament d’una ampolla de cava contra el casc després del bateig. L’esportista ha agraït la seva elecció com a padrina, que entén com un reconeixement al seu “esforç i constància” en l’àmbit professional i als seus valors com a persona que s’estima Formentera: “Aquest vaixell suposarà un mètode més sostenible per a l’illa, el nostre ecosistema i les nostres aigües. Sens dubte, marcarà un abans i després. Em sento orgullosa de ser part d’aquest nou projecte”, ha proclamat Romero Escandell davant el públic assistent al bateig.
Operatiu l’estiu del 2023
Està previst que el ferri comenci enllaçar Formentera i Eivissa en una hora a principis de l’estiu vinent, amb una navegació lliure d’emissions en els ports, gràcies a la seva propulsió elèctrica. El vaixell comptarà amb un sistema d’emmagatzemament d’energia, amb bateries de liti d’última generació que li permetran tenir una autonomia de 12 h a port, així com una presa de connexió a terra. La planta elèctrica del vaixell tindrà un sistema de gestió intel·ligent per a optimitzar en tot moment el seu ús i millorar la seva eficiència. Durant totes les fases d’aproximació, maniobra, amarrament i estada a port, el vaixell no emetrà gasos contaminants a l’atmosfera i, per tant, representarà una millora substancial per a la qualitat de l’aire respecte als vaixells que actualment operen en la ruta. El vaixell té 82 metres d’eslora i 15,5 de mànega, i podrà navegar a fins a 14 nusos de velocitat.
Transport de mercaderies
El Cap de Barbaria garantirà el subministrament de productes essencials a Formentera, ja que substituirà a l’actual ferri exclusiu de càrrega de la naviliera. Baleària ha tingut en compte assegurar la seva operativitat en qualsevol condició meteorològica. La bodega del vaixell, amb una capacitat de 240 metres lineals de càrrega, pot albergar fins a 14 camions. El disseny operatiu per proa i popa agilitarà les operacions d’embarcament i desembarcament, mentre que la propulsió elèctrica azimutal de 360 graus facilitarà les maniobres en port; tots dos elements compensaran la seva velocitat economitzada. Gràcies a aquesta tecnologia i el seu disseny optimitzat, el Cap de Barbaria serà el vaixell amb menor consum i emissions de la flota de la companyia, mantenint la capacitat de càrrega que requereix la ruta.
El plaer de viatjar
L’habilitació i el disseny arquitectònic exterior del Cap de Barbaria ha estat a càrrec de l’empresa de disseny i habilitació naval Oliver Design. Aprofitant que es tracta d’una ruta curta i amb bon temps, s’han prevalgut els espais exteriors per a emfatitzar el plaer de viatjar entre les dues illes, gaudint de l’entorn natural durant la travessia.
Així, amb una capacitat per a 390 passatgers, a la coberta superior hi haurà una zona de relax equipada amb sofàs i hamaques de disseny i protegida del sol per carpes, amb un gran bar al seu centre. A la coberta principal de passatge també hi haurà places exteriors més protegides. A més, inclourà ascensor entre les zones de passatge i garatge per a comoditat dels passatgers.
Laboratori experimental d’hidrogen verd
L’objectiu de la naviliera és dur a terme una experiència pilot en l’ús de l’hidrogen verd, una energia descarbonitzada en la qual ja treballa en diversos projectes. El Cap de Barbaria començarà els seus serveis preparat per a poder instal·lar un sistema d’hidrogen amb una cel·la de 200 kW, una capacitat d’emmagatzematge que permetria el seu ús durant 24 hores i el subministrament del 30% de l’energia que requereix el vaixell.
Baleària pretén aprofitar el Cap de Barbaria com un laboratori de proves per a l’ús de l’hidrogen verd a petita escala. El propòsit és aprendre sobre aquest combustible en un projecte real i aplicar aquests coneixements a mitjà termini, quan estigui disponible un sistema de transport i magatzematge més madur i estable que l’actual hidrogen comprimit.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.