Les entitats de Formentera, cridades a decidir sobre el Formentera.eco de 2023
Una trentena de persones a títol propi o en representació de 20 organitzacions de Formentera han participat aquest vespre en la primera de les dues sessions del Consell d’Entitats dedicades a definir les condicions per a l’estiu de 2023 del Formentera.eco, el projecte de regulació d’entrada i circulació de vehicles. El conseller de Mobilitat, Rafa González, secundat per la presidenta, Ana Juan, i la titular de Participació Ciutadana, Vanessa Parellada, ha exposat les principals dades de mobilitat de l’illa i quines són les opcions sobre les quals les organitzacions del Consell d’Entitats estan cridades a votar en la pròxima sessió, que tendrà lloc el dilluns, 12 de desembre, a les 19.30 h a la sala de Plens.
Les 59 organitzacions que conformen el Consell d’Entitats podran emetre la seva decisió sobre dos dels paràmetres del Formentera.eco 2023: el període d’aplicació i el preu de la taxa.
Dues opcions del termini d’aplicació de Formentera.eco 2023.
1) Ampliar el període actual, fent que la regulació sigui efectiva de l’1 de juny al 30 de setembre. Aquesta proposta repòn a l’increment del trànsit detectat durant la primera quinzena de juny i la darrera de setembre.
2) Mantenir el termini d’aplicació de 2022, és a dir, del 15 de juny al 15 setembre.
Dues opcions del preu de la taxa de Formentera.eco 2023.
1) Duplicar la taxa del 2022 en els períodes de major ocupació, és a dir, del 15 de juliol al 31 d’agost. D’aquesta manera, en el període citat, pels cotxes es pagaria 6 euros per dia, amb un mínim de 30 euros, i per les motos 3 euros per dia, amb una tarifa mínima de 15 euros. Durant la resta dels dies de la regulació, es mantindria la taxa de 2022, en què pels cotxes es paga 3 euros per dia, amb un mínim de 15 euros, i per les motos 1,5 euros per dia, amb un mínim de 7,5 euros.
2) Duplicar la taxa del 2022 durant tot el període de la regulació.
Cal esmentar que les dues opcions proposades inicialment per l’equip de Govern insular s’han modificat per assentiment dels participants a la sessió, després d’una proposta d’AEVAB (Agrupació Empresarial de Lloguer de Vehicles amb i sense conductor de les Balears). En un principi, les dues opcions a escollir eren, d’una banda, mantenir la tarifa de 2022 i de l’altra, duplicar-la únicament durant les setmanes de major ocupació.
2023 tancarà el cicle de 4 anys de reducció de vehicles
El responsable de Mobilitat insular ha assenyalat que el Formentera.eco suposa una “regulació pionera” que s’ha d’executar de forma “controlada i progressiva” i malgrat que ha afirmat que ha percebut una millora pel que fa a la sensació de saturació a la xarxa viària, “encara no és suficient i queda camí per recórrer”. Els participants a la sessió han fet nombroses preguntes sobre la regulació de vehicles i algunes propostes en l’àmbit de la mobilitat, com la reducció dels límits de velocitat en carretera o la millora del transport públic i de les infraestructures ciclistes. Així mateix, arran d’una intervenció de la delegada d’AVIF (Associació de Veïns de l’Illa de Formentera), el públic assistent ha dedicat un aplaudiment espontani a González, en reconeixement de la tasca realitzada en el projecte Formentera.eco.
Per contextualitzar el projecte, el titular de Mobilitat ha recordat que durant el primer any d’aplicació, el 2019, es va fixar el mateix sostre de vehicles que havien circulat per l’illa el 2018 i 2017. En canvi, el 2020 començà el cicle de 4 anys en què s’ha reduït un 4% anualment, de manera que de cara al 2023 es completarà la baixada d’un 16% de motos i cotxes amb relació als de 2019. Els vehicles regulats són les motos i cotxes de turistes i de la flota de lloguer, mentre que ara per ara els residents no tenen cap límit en aquest capítol, atesa la llei per la sostenibilitat mediambiental i econòmica de l’illa de Formentera, segons ha precisat el conseller.
Assignatura pendent: els residents
Sobre les xifres de 2022, ha destacat que hi ha hagut un sostre màxim de 10.956 vehicles regulats (de turistes i lloguer) que ha set superior al nombre de motos i cotxes que finalment han rebut autorització, de 10.522. En canvi, González ha subratllat que els residents encara no estem acompanyant aquesta reducció progressiva, ja que enguany s’han autoritzat 11.056 motos i cotxes de propietaris locals, mentre que la xifra òptima és de 2.316 vehicles menys, d’acord amb la rebaixa prevista per 2022, que hauria de ser d’un 12% amb relació a la xifra de 2019.
D’altra banda, ha indicat que un dels objectius de Formentera.eco 2022 era reduir les estades d’un sol dia, que han passat del 40% el 2021, a un 27% enguany. A més, s’ha ampliat l’estada mitjana per vehicle fins a 5,4 dies, per sobre dels 3,5 dies de l’estiu de 2021. Així mateix, el conseller ha remarcat algunes dades en àmbit de mobilitat assolides durant 2022, com la reducció d’un 8,5% del trànsit a la carretera, l’augment en un 150% de ciclistes en les rutes verdes i d’un 70% en l’ús del taxi i la recuperació dels usuaris del transport públic a les xifres de l’estiu abans de la pandèmia.
3.000 multes a partir de 1.000 euros
González ha assegurat que tots els sous recaptats en el projecte Formentera.eco (que enguany han set uns 250.000 euros) es destinaran a mobilitat sostenible, sigui per millorar el transport públic o en campanyes i infraestructures per fomentar l’ús de la bicicleta. Preguntat per un dels assistents, ha declarat que durant 2022 s’han imposat unes 3.000 multes a vehicles que no han complert la regulació i ha recordat que la sanció mínima és de 1.000 euros i la màxima de 10.000. En aquest capítol ha informat que el Consell, per agilitzar-ne la gestió, ha signat un conveni amb l’ATIB (Agència Tributària de les Illes Balears) perquè tramiti aquestes sancions.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.