Descarten opacitat en horaris i punts d’atracada assignats als ports de la Savina i Vila
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) conclou que l’assignació d’horaris per a les companyies navilieres als ports de la Savina i Vila per a aquest estiu, assignats per l’Autoritat Portuària de Balears (APB), respecten la Llei de Garantia de la Unitat de Mercat.
Distorsió de la competència
La comissió ha emès un informe en resposta a l’entitat Cruceros Playa Den Bossa, S.L. que ha al·legat contra la resolució, entre altres motius, perquè considera que els punts d’atracament s’han fixat de “forma totalment opaca”, que s’apliquen criteris que persegueixen la “planificació econòmica” del sector i que “no persegueixen cap raó imperiosa d’interès general”, a més que “distorsionen la competència”, i tenen una clàusula d’arrelament territorial com és l'”experiència de l’operador” en l’explotació de la línia.
Limitació de la capacitat infraestructural de tots dos ports
En el seu informe, la comissió descarta l’opacitat, perquè la resolució “li fou accessible i no s’aprecia, ni s’al·lega, contravenció de la Llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern”.
També assenyala que l’Ordenança portuària per la qual es regeix la resolució per a ordenar i assignar els atracaments respon a “la limitació de la capacitat infraestructural de tots dos ports i l’alta demanda de serveis”, alhora que busca una compatibilitat “racional” entre l’operativitat i la seguretat.
Prioritat als vaixells que prestin servei al llarg de l’any
L’informe afegeix que l'”alta densitat” de trànsit de vaixells i embarcacions en aquests ports i els seus voltants, “especialment en època estival”, unida a la limitació de la capacitat infraestructural, aconsella prendre en consideració factors com l'”experiència” que revelen una “especial perícia o idoneïtat” en l’activitat del port.
Així i tot, assenyala que si bé es valora positivament que les companyies hagin operat prèviament, no s’erigeix en “requisit per a l’accés”, sinó com un aspecte més que se suma a altres condicions, per la qual cosa no es converteix en barrera d’entrada.
A més, descarta que l’assignació d’horaris persegueixin la planificació econòmica de les navilieres en donar prioritat als vaixells que utilitzin els ‘slots’ i prestin servei al llarg de l’any.
Per a la comissió, aquesta prioritat no respon a valoracions de necessitat o programació econòmica, sinó a potenciar un ús racional dels ports “a través de la continuïtat de l’explotació, enfront de les distorsions” que generen els canvis de companyies per temporada.
En conclusió, la CNMC no aprecia que la resolució d’Autoritat Portuària del 15 de maig de 2024, per la qual s’assignen definitivament les franges horàries als ports de la Savina i Eivissa per a aquesta temporada, contravingui la llei.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.