TOP
Artal Mayans avui a Ràdio Illa.

Artal Mayans condicionarà el seu vot en el Consell d’Administració de l’APB a la inclusió dels amarraments socials

El conseller de Turisme, Artal Mayans (Sa Unió), ha explicat en aquesta entrevista a Ràdio Illa que tot apunta que en un pròxim Consell d’Administració de l’Autoritat Portuària de Balears (APB) s’hi votarà l’aprovació de les bases per al concurs de la futura explotació dels amarraments esportius del port de la Savina. Es tracta d’una votació que, atès que el president de l’APB, Javier Sanz, ha anunciat que la nova licitació serà de llarga durada, entre 15 i 25 anys, podria ser determinant per al futur de l’empresariat local, del sector de la nàutica comercial i d’esbarjo, del poble de la Savina i de l’illa de Formentera en general.

Mayans, que rebutjà que s’abordàs aquest punt en el Consell d’Administarció de l’octubre perquè assegura que necessitava recopilar més informació, ha explicat que, com a representant del Consell de Formentera al Consell d’Administració de l’APB des del passat juny, el seu vot a favor d’aquesta aprovació depèn del fet que els plecs contemplin espai per als amarraments socials, per a les empreses de xàrter i negocis locals (tot i que ha admès que legalment és complicat prioritzar les empreses de Formentera), així com la incorporació de noves places d’aparcament i tarifes adequades per als locals de lloguer i per a les embarcacions de base i transeünts. En el seu parer, actualment els preus són desorbitats. Així mateix, també s’hauria d’incloure espai per a les embarcacions de Salvament Marítim i Guàrdia Civil de la Mar.

Compromís d’Artal Mayans: amarraments socials, “un pilar”

D’altra banda, Vicent Tur, president del Club Nàutic de Formentera, una entitat que des de fa anys reivindica la possibilitat de gaudir d’un accés portuari a la mar, ha cridat en directe en el darrer tram de l’entrevista al conseller per preguntar-li: “Vostè votarà a favor [del plec de bases de l’APB per al port] si no es contemplen uns amarraments socials gestionats per l’entitat que sigui?”. A la qual cosa Mayans ha respost que “No, evidentment” perquè “l’amarrament social és un pilar, juntament amb els amarraments per a xàrters”. Cal recordar que en el Ple del passat febrer, s’aprovà per unanimitat una proposta del PSOE per destinar un espai del port als amarraments socials.

Dàrsena de ponent. APB/Arxiu

 

Una o dos concessions per a tot el port

Sobre el fet que l’explotació d’aquests espais portuaris es faci amb dos títols, com fins ara, o amb només un, com ha indicat que pretén l’APB, Mayans ha declarat que ell és partidari que siguin dos concessions diferents, però que aquesta no serà una condició que determini el seu vot. En aquest capítol s’han mostrat crítics tant GxF, que adverteix que una sola concessió al port podria generar una situació de monopoli, com el PSOE, que ha lamentat que aquest assumpte no s’hagi consensuat amb la ciutadania.

Els contactes de Córdoba amb el president de l’APB

Sobre aquest extrem, el president del Consell, Llorenç Córdoba, ha explicat en la Tribuna Oberta que avui s’ha celebrat a Ràdio Illa per tractar el futur del port de la Savina que té previst enviar una carta al president de l’APB, per explicitar-li que la licitació hauria de contemplar dos marines esportives, malgrat que remarca que, des del moment en què l’adjudicació es fa mitjançant un concurs públic, no hi hauria possibilitat de monopoli.

A més, assegura que en l’escrit dirigit a Sanz reclamarà per al nostre port amarraments socials, espais per al xàrter nàutic, aparcaments i preus més assequibles i “limitats a l’alta”. Córdoba també ha assenyalat que cal assegurar espais portuaris per als recursos de seguretat (Guàrdia Civil i Salvament Marítim), així com la integració del port al poble de la Savina i una regulació de les barques d’excursions que hauria de tendir a reduir-les.

Així mateix, el president, que ha subratllat que el nou plec ha de prioritzar la inversió i no el cànon que cobra l’APB de les concessionàries, ha afirmat que té el compromís verbal de Sanz d’incloure els amarraments socials en el nou plec de bases per als amarraments esportius del port de la Savina.

Dàrsena de Llevant del port. Arxiu

 

L’APB no informa sobre si vol unificar les dos marines

Empresaris del sector han explicat a Ràdio Illa que alts càrrecs de l’APB els han informat que l’entitat portuària impulsarà la unificació dels dos títols d’explotació dels amarraments esportius de la Savina en un de sol. Ràdio Illa ha escrit a l’APB per confirmar aquest extrem, però l’entitat portuària ha indicat que no informaria sobre aquesta qüestió. Així mateix, l’APB no ha volgut informar sobre si en el pròxim Consell d’Administració es votaran les bases per a la licitació dels amarraments esportius de la Savina, ni tampoc quan està previst portar a terme la reunió del Consell d’Administració del mes de novembre.

D’altra banda, Ràdio Illa ha plantejat a l’APB els dubtes sobre si és legalment viable que l’entitat portuària pugui aprovar les bases i impulsar la licitació per al port de la Savina després que hagi caducat el Pla Especial de la Savina. En aquest cas, l’APB sí que ha respost, assenyalant que “la licitació de les concessions no tenen a veure amb el Pla Especial” i que actualment a la Savina està en vigor el Pla d’Utilització dels Espais Portuaris que data de fa més de 22 anys, del maig de 2022.

Les explotacions de les dos marines actuals

Cal recordar que, segons el títol habilitant actualment en vigor, la dàrsena de Ponent és gestionada per Port Med Formentera, una empresa de Nicolás Mayol, fins a octubre de 2025. En canvi, la dàrsena de Llevant, que finalitza la seva autorització el pròxim gener, està explotada per Puertos y Litorales Sostenibles, una empresa d’Alberto Pedraza.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES