TOP
Accés regulat al Parc Natural. Arxiu

El ple aprova l’ampliació de la regulació d’accés i estacionament en el Parc Natural

El Ple extraordinari del Consell Insular de Formentera ha aprovat aquest dijous per unanimitat la modificació del període de regulació de l’accés i estacionament en el Parc Natural de ses Salines amb l’objectiu de millorar la mobilitat i garantir la seguretat dels usuaris i els serveis d’emergència.

Amb el suport dels grups polítics Sa Unió, GxF i PSOE -el conseller no adscrit Llorenç Córdoba s’ha excusat per haver d’absentar-se abans de finalitzar el ple- s’ha donat llum verda a l’ampliació d’aquesta regulació que estarà vigent des del 10 de maig fins al 15 d’octubre, és a dir, s’han ampliat 15 dies al final de la temporada.

Amb aquesta modificació es dona compliment a la proposta socialista aprovada per unanimitat del passat 28 de novembre. A més, la consellera de Medi Ambient, Verónica Castelló, ha explicat que després de l’experiència dels últims anys, s’ha detectat un increment en l’afluència de visitants en la primera quinzena d’octubre, la qual cosa ha generat problemes d’estacionament i accés. També s’ha identificat la necessitat de reservar places per a vehicles d’emergència i policia en els diferents estacionaments.

D’altra banda, el reglament regula les normes d’accés i estacionament tant del transport de mercaderies com del transport públic regular i discrecional.

D’acord amb l’aprovació d’aquest dijous, els horaris de regulació seran:

Del 10 al 31 de maig i del 16 al 30 de setembre: Control d’accés de 9.00 a 17.00 hores, excepte en el primer estacionament (de la platja des Cavall d’en Borràs, on hi ha l’establiment ‘Beso Beach’), tret que les condicions meteorològiques o l’afluència de visitants puguin generar saturació i dificultar l’accés dels serveis d’emergència.

De l’1 al 15 d’octubre: Control d’accés de 9.00 a 17.00 hores, excepte en el primer dels estacionaments i del Quiosc de Llevant, amb la mateixa condició de regulació segons l’afluència de visitants.

De l’1 de juny al 15 de juliol i de l’1 al 15 de setembre: Control d’accés de 9.00 a 20.00 hores.

Del 16 de juliol al 31 d’agost: Control d’accés de 9.00 a 20.00 hores, amb ampliació fins a les 21.00 hores en els estacionaments des Cavall d’en Borràs, on hi ha el Tiburón i el Beso Beach.

 

Una de les votacions del ple extraordinari d’avui.

 

Nomenaments de representants del Consell

El ple extraordinari també ha aprovat els dos punts que no prosperaren en el ple de gener, referents als nomenaments i designació de representants del Consell de Formentera a òrgans col·legiats d’altres administracions.

D’una banda, s’ha aprovat amb els vots a favor de Sa Unió i l’abstenció de GxF i PSOE el nomenament de més de 160 representants del Consell de Formentera en organismes diversos (com la Junta Insular de Museus, el Consell Rector de l’Institut de la Dona o el Consell de l’Economia Social). En aquest cas, l’equip de Govern ha acceptat l’exigència de GxF, PSOE i Córdoba de no fer-hi constar l’exvicepresident José Manuel Alcaraz. Tot i això, el conseller no adscrit ha emès l’únic vot en contra perquè no ha estat d’acord en el fet que Juanma Costa (president de l’Associació Hotelera) fos nomenat en el Consell Econòmic i Social i en el Consell Social de la UIB.

Així mateix, el president, Òscar Portas, ha set nomenat com a nou representant del Consell de Formentera en el consell d’administració de l’Autoritat Portuària de Balears (APB), càrrec que des del passat estiu ha ostentat el conseller de Turisme, Artal Mayans. A més, la vicepresidenta i consellera de Mobilitat, Verónica Castelló, serà la suplent de Portas en l’APB.

En l’altra votació s’han aprovat els representants de Formentera en la Comissió General de Consells Insulars després que l’equip de Govern hagi acceptat incorporar-hi les tres formacions del ple. En aquest cas Sa Unió, GxF i PSOE hi han votat a favor i Córdoba s’ha abstingut.

Aprovat el Formentera.eco 2025

Finalment, l’assumpte que més debat ha suscitat ha set el Formentera.eco 2025 tot i que, com era previsible, ha quedat aprovat i començarà a aplicar-se el pròxim 1 de juny i fins al 30 de setembre, com en l’edició de 2024. El projecte ha prosperat amb els vots a favor de Sa Unió i l’abstenció de tota l’oposició. Les condicions del sistema de regulació d’accés i circulació de vehicles s’implementaran d’acord amb els termes resultants del passat Consell d’Entitats.

Així, les úniques novetats són, d’una banda, la reducció dels cotxes de turistes, de 1805 a 1732 (73 menys) i del nombre de les motos de visitants de 182 a 122 (60 menys), és a dir, en total una retallada de 133 vehicles turístics per dia. D’altra banda, hi ha un augment de 15 cotxes i 30 motos de residents a Eivissa, 45 vehicles en total. D’aquesta manera, en total, el Formentera.eco 2025 tendrà una reducció per dia de 88 vehicles (58 cotxes i 30 motos) i el sostre total de vehicles regulats serà de 10.287 cotxes i motos.

El nombre de vehicles de lloguer no es modifica respecte al 2024 (2.268 cotxes i 5.880 motos), ni la taxa a abonar per als no residents a les Balears.

Les tarifes continuen en 9 € i 4,50 €, per a turismes i motos, en els mesos de juliol i agost. Quant als imports mínims, s’ha aprovat fixar-los en 45 € per a turismes i 22,5 € per a motos el juliol i agost. En els mesos de juny i setembre, les taxes es mantenen en 6 € i 3 €, respectivament, i 30 € i 15 € com a import mínim.

Verónica Castelló anuncia un estudi per plantejar noves mesures en el Formentera.eco de 2026 

En les declaracions davant la premsa, la vicepresidenta i consellera de Mobilitat, Verónica Castelló ha contestat a les crítiques de l’oposició, que veuen “poc ambicioses” les condicions del Formentera.eco 2025: “És cert que les mesures que hem plantejat els anys 24 i 25 no han set tan atrevides com els percentatges [de retallada de vehicles] que ells van aplicar, però nosaltres hem continuat treballant el Formentera.eco com marca la llei, donant tràmit d’audiència al Consell d’Entitats i a les empreses de lloguer vehicles”.

A més, Castelló ha assegurat que s’ha impulsat un contracte menor per encarregar un estudi a una empresa externa per obtenir una “visió de com s’ha aplicat el Formentera.eco els darrers anys i plantejar una proposta per als pròxims anys a mitjà i llarg termini”.

Rafa González (GxF): “La reducció és ridícula”

El conseller de GxF, Rafa González, ha considerat que el Formentera.eco “es troba paralitzat” perquè “posa incòmode” a l’equip de Govern de Sa Unió i apunta que “l’únic punt positiu és que el projecte es manté tot i que no millora”. L’extitular de Mobilitat ha recordat: “En campanya Sa Unió deia que el Formentera.eco no servia per a res, que no donava resultats i que tenien una proposta que el milloraria, però arribats a l’hora de la veritat veiem que no en tenen cap”.

A més, González ha opinat que de les dos propostes presentades al Consell d’Entitats, “una reduïa un 0,14%” els vehicles i augmentava els cotxes i l’altra -la que finalment s’aprovà-, suposava “una reducció del 0,85%”. Pel conseller de l’oposició “la reducció és ridícula” i a més, no compta amb “propostes complementàries” per millorar la mobilitat sostenible. En aquest capítol ha apuntat que en l’anterior legislatura, el Formentera.eco no només retirà “500 vehicles per any, en comptes dels 80 i escaig d’ara”, sinó que s’aplicaren mesures com “la millora del transport públic un 10% durant l’estiu, la bonificació d’aquest servei, carrils bici nous, ajudes per a compra i reparació de bicis” a més de restriccions a l’accés de vehicles as cap de Barbaria o as caló des Mort”, amb inversions associades que es van finançar amb la recaptació del Formentera.eco.

Ana Juan (PSOE): L’equip de Govern “no creu en el projecte”

La socialista Ana Juan ha afirmat que el Formentera.eco és “un projecte consolidat i acceptat per la ciutadania i conegut en àmbit nacional i internacional” i ha lamentat que no se’n pugui augmentar l’aplicació “perquè arriben tard” en l’aprovació plenària de les seves condicions “per segon any”. Per aquest motiu, la consellera de l’oposició declara que la “impressió” que té és que l’equip de Govern “no creu en el projecte”. A més, també s’ha preguntat: “Quines són les mesures addicionals per avançar en una mobilitat sostenible?”

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES