TOP
El Consell d’Entitats s’ha celebrat a la Sala de Cultura (Cinema). CIF

El Consell d’Entitats debat sobre el futur del port de la Savina urgit per les presses de l’APB

Una vintena d’associacions han participat en el Consell d’Entitats per abordar el futur del port de la Savina convocat per l’equip de Govern arran d’una sol·licitud de la plataforma d’associacions Deim Prou! En la sessió, celebrada dimecres al vespre a la Sala de Cultura, el president del Consell de Formentera, Óscar Portas, ha traslladat als assistents informació proporcionada per l’Autoritat Portuària de Balears (APB) durant la reunió mantinguda el passat 7 de febrer, tot i que ha admès que la llei no li permet divulgar els detalls del plec de condicions del concurs.

Portas ha insistit en el fet que l’APB té pressa per impulsar un projecte del qual ja ha aprovat el plec de bases i, per tant, el Consell i la societat illenca disposen de poc temps per aconseguir una incidència real sobre el futur del port. Per això, el cap insular ha sol·licitat a les entitats de Formentera que “facin constar les seves inquietuds, línies vermelles i el que esperen d’aquest projecte de l’APB, com més aviat millor” en un document registrat en el Consell amb la finalitat de reunir les propostes i traslladar-les a l’ens portuari.

Plànol del futur port de la Savina. APB

 

Portas, secundat per la consellera de Participació Ciutadana, Belén Palerm, i el conseller i representant insular en el Consell d’Administració de l’APB, Artal Mayans, ha manifestat que l’objectiu és comptar amb més temps per incorporar aquelles modificacions al plec de condicions que prepara l’ens portuari i que resultin de les inquietuds de les diferents associacions que conformen el Consell d’Entitats.

Creix l’espai per a embarcacions de menys de 8 metres de xàrter

Sobre el projecte en si, Portas ha exposat que l’APB espera que amb la unificació de les dos concessions actuals es pugui augmentar amb una vintena els 183 amarraments actuals. Segons el seu criteri, aquests nous espais haurien de destinar-se a embarcacions de menys de vuit metres d’eslora.

Pel que fa al repartiment d’amarraments, el port continuaria amb 55 per a embarcacions amb port base a la Savina i amb 128 (o més, depenent de l’augment que finalment es produeixi amb la unificació de les concessions) per a embarcacions transeünts.

Pel que fa a les eslores, les de menys de vuit metres continuarien amb 21 places en port base i es passaria de 33 a 65 embarcacions de llista sisena (xàrter nàutic). Per a les embarcacions de més de 8 metres d’eslora, es continuarà amb 34 places per a port base i es passaria de 95 a 53 amarraments per a transeünts. A més, es crearien 10 places que fins ara no existien per a eslores de més de vuit metres de llista sisena.

Artal Mayans, Óscar Portas i Belén Palerm. CIF

 

A la marina seca, s’hi emmagatzemarien 35 embarcacions de xàrter (com ara) i es crearien 20 places més per a la llista setena (nàutica recreativa). Finalment, es reservarien sis amarraments per a barques de la Guàrdia Civil, Salvament Marítim i altres serveis d’interès general.

Entre les preocupacions manifestades per Portas, es troba que la concessió per 25 anys d’una única marina pugui generar una situació de monopoli. A més, el president ha plantejat que cal estudiar bé si els criteris del concurs bonifiquen la demandada retallada de tarifes per als amarraments i els locals comercials.

Així mateix, també s’ha presentat la creació d’entre 200 i 250 places en dos aparcaments soterrats, un pròxim a la Rosa dels Vents i l’altre a la banda de Llevant del port. De fet, aquest seria un dels extrems que podria condicionar el concurs, ja que requereix una milionària inversió per part de l’empresa concessionària que hauria de recuperar-la a través del cobrament d’aparcaments, amarraments i locals comercials.

De fet, aquesta no és l’única obra que pretén impulsar la nova concessió. L’APB, en la nota de premsa que publicà el passat 18 de desembre, concretà que s’enderrocarien quatre edificis i se’n construirien o en reconstruirien quatre més. Dos, un cop s’aprovi definitivament el Pla Especial en tramitació. Entre els edificis que es demolirien per donar pas a noves edificacions hi ha el de la Casa del Mar i el de l’antiga Confraria de Pescadors, que donarien lloc a un de nova planta. En tot cas, el concessionari disposaria de cinc anys per tirar endavant totes les intervencions, ha precisat Artal Mayans.

Javier Sanz i Toni Ginard, president i director de l’APB, a la Savina, el novembre de 2024. Arxiu/ Foto: Pilar Martínez

 

A més, també cal destacar que el futur projecte per a la Savina contempla que les barques d’excursions marítimes tornin a la seva ubicació anterior, a la banda de Migjorn-Llevant del port. Sobre aquest extrem, Artal Mayans ha assegurat que el nombre d’embarcacions d’aquesta tipologia es reduiria “a la meitat”.

“No és factible que una part del port sigui per la gent de Formentera?”

Les associacions han pogut comentar i preguntar durant més d’una hora als representants de l’equip de Govern. Àlex Buchau, del Club Surf Formentera, s’ha preguntat si “no és factible que una part del port sigui per la gent de Formentera, amb espais gestionats per un club nàutic, com a la resta d’illes?”, cosa que de moment l’APB no contempla. Sergi Navarro Yern, de l’Obra Cultural Balear (OCB), ha lamentat la falta de concreció en la proposta presentada perquè “ens estan ficant a la boca una cosa ja mastegada sense saber ben bé què és” i ha exigit: “Volem saber amb tots els detalls el que es farà a la Savina”.

Paco Castelló, de l’Associació de Serveis Nàutics de la Savina, ha compartit la seva preocupació pel fet que “si no tens un vaixell amb port base [a la Savina] no tens plaça assegurada” cosa que genera que “totes les empreses de la Savina ens sentim desprotegides, perquè el futur concessionari pot voler portar els seus amiguets”.

Una vintena d’entitats han participat en la sessió. CIF

 

Verónica López, de l’Associació de Veïns Illa de Formentera (AVIF) ha lamentat que es doni preponderància a les places d’aparcament, “perquè sembla contradictori” amb l’esperit de Formentera.eco i ha “exigit” que el president de l’APB, Javier Sanz, comparegui davant la ciutadania de Formentera per explicar de forma transparent els detalls del projecte de l’ens portuari per a l’única porta d’entrada i sortida de l’illa.

Isidor Torres, de l’Associació de Veïns des Ca Marí, ha proposat ubicar un ecomuseu de la sal i el centre d’interpretació del Parc Natural de ses Salines (actualment a can Marroig) a la zona des carregador, a la banda de Llevant del port. I Iván Pérez Marí, de la Confraria de Pescadors de Formentera, ha assenyalat que el retorn de les excursions marítimes a la seva antiga ubicació, “davant de l’antic Rincón Gallego” podria tornar a convertir “aquella cruïlla amb un caos” per l’afluència de persones i autobusos.

Primera passa en la via judicial contra el projecte de l’APB

En paral·lel, el president insular ha anunciat que aquest dimarts s’ha presentat des del Consell de Formentera un requeriment previ i un anunci de contenciós contra l’acord d’Autoritat Portuària de Balears del 18 de desembre de 2024, pel qual es varen aprovar els Plecs de Bases i Clàusules del Concurs per a la gestió i explotació en règim de concessió administrativa d’amarraments, locals comercials i places d’aparcament al port de la Savina.

Amb aquesta impugnació es dona sortida a la proposta d’acord, aprovada per unanimitat en el Ple del Consell de Formentera del passat dia 20 de desembre, en la qual es va acordar rebutjar l’inici de la licitació d’un concurs públic per a la gestió d’una única marina nàutica esportiva al port de la Savina.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES