El Consell remet un escrit a l’APB amb recomanacions per a la remodelació del port i les noves licitacions
El Consell Insular de Formentera ha donat entrada al registre de l’Autoritat Portuària de Balears d’un document on planteja “una sèrie de recomanacions, consensuades amb tots els partits polítics de l’illa, perquè l’ens portuari les prengui en consideració a l’hora de remodelar el port i treure a licitació les marines”, segons informa d’àrea insular de Comunicació. Un escrit que reflecteix “les prioritats i les necessitats de l’illa, així com el seu compromís amb un desenvolupament equilibrat, sostenible i beneficiós per a tots els sectors implicats”.
Els punts de la carta enviada a l’APB: dos concessions, inversions, amarraments socials…
En primer lloc, des del Consell “es proposa la creació de dues dàrsenes destinades a la nàutica d’esbarjo. Aquesta mesura té com a objectiu promoure una competència saludable i proporcionar beneficis tant a usuaris com a operadors”.
Així mateix, se suggereix a l’APB que “s’atorgui un pes més gran a l’hora d’elaborar els plecs de condicions als apartats de qualitat del projecte i nivell d’inversió. D’aquesta manera, es reconeix la importància d’aquestes variables per garantir una infraestructura moderna i eficient”.
Un altre dels aspectes “més rellevants que s’han volgut destacar des del Consell formenterer és la creació d’amarradors per a la nàutica social”, assegura el comunicat. En aquest sentit, “es recomana a l’Autoritat Portuària que es destini el màxim percentatge d’amarradors a la nàutica social d’embarcacions de fins a 8 metres d’eslora amb l’objectiu de donar suport a l’accés a la mar de la comunitat local, com ara el club nàutic, i fomentar un accés més inclusiu a l’ús del port”.
Sostenibilitat i la integració entre port i poble
“La preservació de l’entorn natural de Formentera ha d’ocupar, a més, un lloc destacat en els criteris d’adjudicació”, assevera la nota, que afegeix: “Un port sostenible és essencial per protegir el medi ambient i continuar atraient un turisme responsable, i encara més quan es troba dins del Parc Natural de les Salines d’Eivissa i Formentera”.
D’altra banda, des de l’administració insular se sol·licita que “es valori positivament en els plecs de condicions futurs la integració entre port i nucli urbà, ja que no s’ha d’obviar els vessants social, paisatgístic i econòmic que suposa aquesta infraestructura per a l’illa de Formentera”.
Tarifes màximes i xàrter
També es considera fonamental que “les tarifes màximes de referència dels amarratges de fins a 8 metres, terrasses i porxades siguin accessibles tant per als usuaris particulars com per a les empreses, garantint així la viabilitat econòmica i la participació de la comunitat”.
A més d’aquests “preus assequibles, s’han de respectar o donar drets preferents als llogaters actuals dels locals, així com als vaixells base. També s’ha de garantir que el projecte contempli àrees adequades per a la ubicació i l’operativitat de les empreses de xàrter d’embarcacions fins a 8 metres d’eslora que contribueixen a l’oferta turística i econòmica de l’illa”.
El comunicat assenyala que “habilitar espais específics per a vaixells de grans eslores, ja que són els que generen més impacte econòmic positiu a l’economia de l’illa, a més de ser un atractiu turístic en si mateix, la construcció d’un aparcament amb una capacitat mínima equivalent a una plaça per amarratge, i una àrea per a embarcacions d’excursions són altres dels aspectes que el Consell vol prioritzar en la reforma del port”.
Recursos de seguretat i emergència: Salvament i Guàrdia Civil
La nova infraestructura “ha de reservar amarratges i un espai d’oficina per a les operacions de la Guàrdia Civil del Mar i Salvament Marítim, a fi de garantir la seguretat i l’operativitat a les aigües de Formentera. A més, se sol·licita que les concessions siguin de mitjà i llarg termini i que no es valori la reducció de la durada inicial de la concessió a les ofertes presentades, prioritzant així l’estabilitat del projecte”.
Prioritzar alguna cosa més que el cànon
Finalment, el Consell proposa que “l’oferta econòmica s’avaluï amb una fórmula parabòlica que asseguri que les empreses guanyadores puguin destinar una major part de la seva contribució econòmica a la inversió, medi ambient, model explotació i innovació de les infraestructures marítimes i edificis, així com a la gestió de les marines amb un model d’innovació i transparència, en comptes d’enfocar-se únicament al cànon a pagar”.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.