Els antics quiosquers assenyalen que s’haurien de rebutjar ofertes per no haver contemplat la subrogació del personal
L’Associació de Quioscos de Formentera, que aglutina els empresaris que van prestar servei al litoral fins a la temporada 2023, ha comunicat al Consell que en el concurs de lots de platja s’haurien d’haver inadmès algunes de les ofertes més ben valorades. En una nota de premsa, l’associació assenyala que en la valoració per adjudicar els quioscos, s’ha ignorat l’obligatorietat de la subrogació dels treballadors, és a dir, que els empleats dels antics establiments han de passar, automàticament, a ser-ho dels futurs adjudicataris.
Segons aquesta entitat, aquesta omissió ha provocat que “de forma majoritària, les empreses classificades en primera posició per la mesa [de contractació]” fossin les que havien presentat “un nombre molt inferior de treballadors (…) als que realment existeixen i que tenen l’obligatorietat de contractar”.
Per això els antics quiosquers afirmen que alguns d’aquests projectes “se sustenten en propostes irreals de despeses que no contemplen els costos de personal que ha de ser subrogat” i reclamen que es declari la “inadmissibilitat” de les ofertes. A més, els antics gestors destaquen que en els casos esmentats, “el personal previst és insuficient per garantir els descansos del personal”. Així mateix, adverteixen al Consell que es reserven “el dret d’emprendre totes les accions legals (administratives o penals) que es considerin necessàries per defensar” els seus “interessos”.
Informes de valoració de les ofertes que quedarien “invalidats”
L’entitat recorda que “la primera al·legació que va presentar fa més de dos anys al Consell de Formentera, i de la qual encara està a l’espera de resposta” va ser referent a “l’obligatorietat de la subrogació dels treballadors i les treballadores per part de les empreses que quedessin guanyadores del concurs”.
Així mateix, els antics gestors subratllen “que no hi havia lloc a què els treballadors i les treballadores fossin considerats com un criteri avaluable més dins del procés”. I exposen que “antics licitadors obtingueren menor puntuació en una cosa que no s’hauria de puntuar mai, atès que els treballadors i les treballadores de les concessions han de ser subrogats de forma obligatòria tal com estableix l’Estatut dels Treballadors”.
A més, agrega el comunicat, “els projectes presentats havien d’anar acompanyats d’un informe econòmic on el cost del personal era un factor determinant a l’explotació del servei”. Per tant, destaquen els antics gestors dels quioscos, “els informes de valoració de les ofertes queden invalidats per l’obligatorietat de la subrogació, ja que de forma majoritària les empreses classificades en primera posició per la mesa [de contractació] van presentar un nombre molt inferior de treballadors i treballadores als que realment existeixen i que tenen l’obligatorietat de contractar”.
“A tall d’exemple”, especifica el comunicat, “en el cas d’un dels quioscos de Migjorn, l’oferta proposada en primer lloc per la mesa de contractació és una que va estimar una plantilla de cinc treballadors i treballadores, quan en el moment de la licitació eren més del triple”.
Advertència al Consell
“És per aquest motiu que advertim al Consell de Formentera, que les ofertes econòmiques més elevades, se sustenten en propostes irreals de despeses que no contemplen els costos de personal que han de ser subrogats segons la normativa laboral vigent”, afirma l’associació de quiosquers.
D’altra banda, l’entitat vol “fer constar la inviabilitat laboral de moltes ofertes presentades; el personal previst és insuficient per garantir els descansos del personal segons conveni col·lectiu, vulnerant les obligacions aplicables en matèria laboral, cosa que determina el rebuig de l’oferta per inviabilitat jurídica i l’exclusió del licitador en aplicació de l’article 201 LCSP i suposa un incompliment d’una condició essencial del contracte”.
Els quiosquers recorden que “aquest és només un dels punts que s’han presentat al Consell de Formentera, alguns amb caràcter general i altres de caràcter particular que s’han traslladat a la mesa de contractació del Consell i del qual encara avui dia no tenim resposta”.
“Totes aquestes errades procedimentals redunden en la necessària inadmissibilitat de les ofertes per la impossibilitat de modificació de les mateixes per cap licitador després de la seva presentació, ja que s’han de complir en els seus propis termes en atenció al principi d’invariabilitat de les ofertes per garantir la transparència i la igualtat de tracte en el procediment”, diu el comunicat.
“Si no, les ofertes serien ‘paper mullat’ i podrien adaptar-se a conveniència, una cosa inaudita i contrària a les garanties mínimes de tot procediment, permetent l’arbitrarietat de l’administració en la selecció dels licitadors. Donant per advertit al Consell de Formentera de tots els fets, ens reservem el dret d’emprendre totes les accions legals (administratives o penals) que considerem necessàries a defensa dels nostres interessos”, conclou el document.
“Part de la família”
Finalment, el comunicat ha mostrat el seu “suport i solidaritat per a tots els treballadors i totes les treballadores”, alguns dels quals expressaren la seva preocupació pel seu futur laboral la passada setmana a Ràdio Illa. En el comunicat, aquesta entitat assegura que considera aquests treballadors “part de la família” i afegeix que “des del primer moment han estat la nostra gran preocupació, per la relació d’amistat, afinitat i complicitat que ens uneix des de fa molts anys”.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.