PIMEF: temporada bona o normal per al 80%, la contractació és el principal problema i la gestió del Consell treu la pitjor nota
La nova enquesta de la Petita i Mitjana Empresa de Formentera (PIMEF) ha revelat que la temporada turística 2024 ha set bona, molt bona o normal per gairebé un 80% dels participants, que la dificultat en la contractació de personal és el factor que més afecta als negocis locals, que més de la meitat opina que no es fa prou per combatre el lloguer turístic il·legal i que una gran majoria creu que l’illa suspèn en la relació qualitat preu. A més, en el capítol de valoracions, la gestió política del Consell és l’element que pitjor nota treu amb un 2,1 sobre 10. Aquesta nova enquesta de la patronal s’ha fet amb un univers de 85 empreses sòcies i no sòcies de diversos sectors: comerç, bars, restauració i oci nocturn, allotjament, construcció i indústria, transport i serveis nàutics.
Ha anat bé la temporada? I les vendes?
La temporada turística de 2024 ha set normal per un 36,9% dels empresaris de Formentera, bona per un 33,33% i molt bona per un 8,33%. En canvi, la campanya d’enguany ha set dolenta per un 15,48% de l’empresariat i molt dolenta per un 5,95%.
Pel que fa a les vendes amb comparació amb l’any passat, han augmentat per un 39,28%, mentre que han disminuït per un 32,14% i s’han mantingut com en el 2023 per un 28,57%. Per mesos, l’enquesta de la PIMEF revela que el més ben valorat ha set juny, mentre que l’octubre ha set el més fluix.
Amb relació a les expectatives per a la temporada 2025, la majoria, un 59,21% opina que serà igual a la de 2024, mentre que un 19,74% pensa que serà pitjor i un 18,42% que serà millor.
Suspès en relació qualitat preu
Una vegada més, la relació qualitat preu dels béns i serveis a Formentera surt malparada, i un 84,21% creu que a la nostra illa no s’ofereix una bona relació entre aquestes dos variables, en canvi, un 15,79% pensa que sí que hi ha bona relació entre qualitat i preu. La PIMEF ha destacat alguns dels comentaris dels enquestats en aquest capítol: “En allotjament i restauració els preus són alts”, “cada vegada els preus són més alts i la qualitat no millora”. Tot i això, un 25,97% de les empreses tenen previst augmentar els preus la pròxima temporada, mentre que no ho farà un 35,06% i encara no ho sap la majoria, un 38,96%.
La manca de recursos humans: el factor que més afecta a les empreses
Pel que fa a la plantilla, un 69,3% ha tengut dificultats per contractar personal, i les principals raons que han descrit els enquestats són la falta d’habitatge i el nivell professional baix. En aquest sentit, un 60,81% dels negocis han ofert habitatge als seus empleats.
A més, un 68,83% de les empreses no han variat el nombre de treballadors, un 18,18% l’ha augmentat i un 12,99% l’ha disminuït. Encara en el capítol de recursos humans, un 66,22% dels enquestats apliquen mesures de conciliació familiar com flexibilitat horària, reduccions de jornada o ajustaments dels torns.
La PIMEF també remarca que davant de la pregunta de quins factors afecten més les empreses, la manca de personal és la primera resposta per un 60,53% dels enquestats, en segon lloc, hi ha la fiscalitat i impostos (53,95%) i en tercer, la temporada turística massa curta (48,84%). A certa distància, per un 34,21% se situen els costos de la contractació i, en cinquena posició, hi ha l’intrusisme (31,58%) i la competència (31,58%).
Més de la meitat creu que no es fa prou per combatre el lloguer il·legal
Pel que fa a l’intrusisme, i en particular a la venda ambulant il·legal, un 80% assegura que l’ha afectat i un 100% considera que no han set suficients les mesures per combatre-la impulsades pel Consell, Inspecció de Treball i cossos de seguretat. Ara bé, un 42% creu que malgrat no haver set suficients, ha notat millores.
Amb relació a les mesures contra el lloguer turístic vacacional il·legal, el 55,56% creu que no són suficients, un 22,22% opina que no n’hi ha prou, però que ha notat millores, i un 11,11% pensa que sí que han set adequades. La resta, un 11,11% no ho sap.
Augment de costos
D’altra banda, un 98,69% ha percebut un increment de costos de les matèries primeres, un 81,58% un augment de les tarifes dels subministraments bàsics com aigua i llum, un 85,52% un creixement dels preus del transport i un 86,66% una variació a l’alça dels impostos. En aquest àmbit, la PIMEF destaca que un 91,78% ha patit un augment de costos per mor de la triple insularitat.
Local propi o arrendament
Així mateix, la patronal també ha informat que poc més de la meitat dels enquestats (51,32%) disposa de local propi, mentre que la resta (48,68%), el lloguen. Pel que fa als preus dels arrendaments dels locals comercials, la majoria, 44,74% paguen entre 2000 i 4000 euros, i un 36,85% paguen rendes superiors. En canvi, hi ha un 18,42% que paguen menys de 2000 euros mensuals.
La gestió política del Consell, el factor pitjor valorat
Pel que fa a les valoracions dels empresaris, el que treu millor nota és el transport marítim en temporada alta (8 sobre 10), seguit a molta distància dels serveis de bus (5,6) i els taxis (5,5). Aproven amb poc més d’un cinc els serveis d’aigua, les connexions telefòniques i internet, la neteja general de l’illa i les connexions marítimes en temporada baixa. En canvi, suspenen el funcionament de l’OVAC (4,8), l’estat de les platges (4,8), les instal·lacions del port de la Savina (4,6), l’aparcament en zona blava (4,4), l’estat de camins i carreteres (4,1), tràmits amb les administracions (3,5), gestió política del Govern balear (3,5) i aparcament a la Savina (2,5). Menció a part mereix la pitjor nota de totes, la gestió política del Consell, que obté un 2,1 sobre 10.
Les pernoctacions i els preus: més de 200 euros per nit durant juliol i agost
En el capítol de la durada de les vacances a Formentera, un 55,56% de les estades turístiques i petits hotels la xifra entre quatre i sis nits, mentre que un 22,22% d’una a tres nits i el mateix percentatge entre set i deu nits. El preu per pernoctació durant maig i juny és d’entre 101 i 200 euros en un 66,67% dels casos, entre 51 i 100 euros pel 22,22% i de més de 200 euros per un 11,11%. En canvi, en temporada alta (juliol i agost), un 77,78% cobra més de 200 euros i només un 11,11% està entre els 51 i 100 euros i el mateix percentatge pel rang entre 101 i 200 euros. Finalment, durant setembre i octubre un 55,56% ofereixen preus per nit entre els 101 i 200 euros, un 33,33% entre 51 i 100 euros i un 11,11% més de 200 euros.
L’oci nocturn i la restauració
Pel que fa a la restauració, un 47% dels establiments ha notat un increment de demanda de dijous a diumenge i un 43% no ha notat canvis significatius. La resta, un 8%, ha detectat un increment de comensals de dilluns a dijous.
Amb relació a l’oci nocturn, un 78% dels enquestats la considera necessària, i en el capítol de queixes que han rebut dels visitants, també apareixen la manca de llocs per ballar i de propostes nocturnes. Així mateix, els turistes també han fet saber el seu malestar pels alts preus d’hotels i restauració, així com que l’illa està “perdent la seva essència” perquè els “fons d’inversió s’estan quedant amb tot”.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.