Gir judicial: Marina de Formentera podria recuperar la gestió de la dàrsena de Ponent
L’embullada situació de la dàrsena de Ponent del port de la Savina s’ha complicat un grau més. La sala del contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Balears (TSJIB) ha estimat les mesures cautelars sol·licitades per Marina de Formentera. Amb aquesta decisió se suspèn provisionalment el plec de bases del concurs de l’Autoritat Portuària de Balears (APB) amb el qual Port Med Formentera aconseguí la gestió de la dàrsena de Ponent de la Savina per dos anys prorrogables a un més (tres en total). Ara bé, l’auto precisa que si Marina de Formentera vol executar la mesura cautelar i optar a una futura recuperació de l’espai, és requisit indispensable que aboni 1,5 milions d’euros en concepte de fiança que sol·licita el tribunal per executar les mesures cautelars. Per calcular aquesta xifra s’ha tengut en compte la quantitat de la taxa d’ocupació corresponent als tres anys de vigència màxima de l’autorització objecte del concurs.
En violeta, la zona inclosa en la gestió de la dàrsena de Ponent. APB
Referència a Botafoc
Per argumentar l’atorgament de les mesures cautelars en favor de Marina de Formentera, l’auto del TSJIB cita una sentència de 2021, relativa a la dàrsena de Botafoc, a Eivissa. En aquella ocasió, els magistrats estimaren un recurs contra la decisió de l’APB d’adjudicar aquesta dàrsena, però la sentència arribà massa tard, quan ja havia transcorregut el termini del contracte, de tal manera que calgué indemnitzar a l’empresa perjudicada.
Les mesures cautelars que ara ha estimat el TSJIB persegueixen evitar aquesta situació i les ha sol·licitat Marina de Formentera en el marc d’un procés contenciós administratiu en marxa. Concretament, l’empresa pretén, d’una banda, anul·lar definitivament el plec de bases que va regir el darrer concurs de l’APB, i de l’altra, s’oposa a la negativa de l’entitat portuària a concedir-li la pròrroga per continuar gestionant la dàrsena de Ponent del port de la Savina durant 3,5 anys més.
Arguments de Bustos
Quan el maig de 2022 el conseller delegat de Marina, Ángel Bustos, anuncià les accions legals contra l’APB, ja defensà la seva petició de pròrroga per a la gestió de la dàrsena: A la resta de ports esportius de Balears que havien demanat la pròrroga “se’ls va ampliar [el termini d’explotació] el 50% del temps de la darrera concessió obtinguda”, cosa que en el cas de Marina serien 3,5 anys. En canvi, assenyalà llavors el conseller delegat, “a nosaltres se’ns denegà [la pròrroga] fa cosa d’un mes i mig i seguidament va sortir un concurs amb un termini de 20 dies en què s’havia canviat completament tot el sistema del plec de bases respecte a concursos anteriors”. Finalment, Marina no es presentà en aquell concurs, les bases del qual ara han quedat cautelarment suspeses.
Port Med no ocupà la dàrsena fins a l’octubre
Així mateix, Marina de Formentera no abandonà la dàrsena de Ponent quan caducava el seu títol habilitant vigent, el 27 de maig de 2022, sinó que es mantingué en aquestes instal·lacions portuàries fins al 4 d’octubre del mateix any. Posteriorment, Port Med Formentera, del grup de l’empresari Nicolás Mayol (antic gestor de la dàrsena de Llevant, amb Formentera Mar), prengué possessió de l’espai portuari, que compta amb places d’amarratge i tres edificacions destinades a activitats comercials. La gestió afecta una superfície total de 13.408 m², dels quals 9.183 m² corresponen a mirall d’aigua i la resta a extensió de terra. S’inclou també el control d’una estació de subministrament de combustibles per a embarcacions d’esbarjo.
Amb les condicions de la nova gestió, diversos usuaris de la dàrsena de Ponent han fet públic el seu malestar per l’increment de preus que, segons la mateixa Port Med, està motivat per les condicions econòmiques definides en el concurs ara impugnat de l’APB.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.