![](https://www.radioillaformentera.cat/wp-content/uploads/2024/09/WhatsApp-Image-2024-09-11-at-17.34.35.jpeg)
GxF critica que una de les dos propostes per al Formentera.eco suposi un increment de la quota de cotxes
Rafa González, de Gent per Formentera, s’ha mostrat crític amb les propostes presentades ahir per l’equip de Govern insular en la sessió del Consell d’Entitats dedicada a definir les condicions del Formentera.eco 2025 i ha assegurat que són “inacceptables”. Podeu escoltar l’entrevista sencera en aquest reproductor.
El conseller de l’oposició ha destacat que en una de les dos propostes presentades “el nombre de cotxes puja -en 15 turismes- i no crec que el Formentera.eco es creés” per incrementar aquesta xifra. L’extitular de Mobilitat ha argumentat que si la llei obliga a ampliar la quota per als vehicles dels residents a Eivissa (15 cotxes i 30 motos més), es pot continuar reduint el nombre de turismes retallant “d’una altra banda”, però en tot cas, evitar un increment del sostre: “Pujar [la quota] és tornar endarrere i significaria que a Formentera ja no hi ha saturació a l’estiu i no crec que estiguem així”.
A més, González ha apuntat que si bé aquesta proposta comprèn la minva de motos, és “residual”, amb un descens de 30 vehicles de dos rodes, ja que se’n redueixen 60 de visitants però se n’afegeixen les 30 de residents a Eivissa.
L‘altra proposta pesentada per l’equip de Govern no ha set comentada en profunditat pel conseller, i implica, a més de l’augment en 15 cotxes i 30 motos d’eivissencs, la reducció en 73 turismes i 60 motos de visitants.
Comparació amb edicions anteriors del Formentera.eco
El representant de GxF ha lamentat que cap de les dos propostes representi un progrés significatiu per rebaixar la saturació a la xarxa viària. En canvi, ha recordat les retallades en el topall de vehicles efectuades en els primers anys d’aplicació del Formentera.eco, que enguany arriba a la seva setena edició: “El 2019 aconseguírem aturar les pujades que es registraven anualment -establint que el límit màxim fos el mateix nombre de vehicles que havien circulat el 2018- i a partir de 2020, baixàrem uns 500 vehicles cada any, en total 2.000, arribant a la reducció progressiva del 16% en quatre anys”.
González ha afegit que “cada any hi havia una reducció i propostes de millora” i ha exemplificat: “Ampliació del servei de bus, increment de les llicències de taxi (…), sempre que es feia una reforma en els nuclis urbans apareixien nous carrils bici, fèiem planells informatius per als ‘rent a cars’ perquè poguessin llogar bicicletes”.
Les mesures no aplicades en el Formentera.eco de 2024
D’altra banda, el conseller ha recordat que en el Formentera.eco de 2024 no s’han aplicat iniciatives anunciades per l’equip de Govern i ha destacat que el que en un primer moment es presentà com a “mesures mediambientals, ara són mesures mediambientals recomanades” i ha aclarit que això significa que es podran implementar, o no, en un futur. Entre elles, ha indicat que en l’autorització per circular, s’haurien d’haver registrat les etiquetes mediambientals dels turismes, i que no es va arribar a complir que un mínim del 3,6% dels vehicles de la flota de lloguer fossin “sostenibles”.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.