TOP
Un dels documents adquirits per l’Arxiu. CIF.

L’Arxiu adquireix els documents amb què una família eivissenca reclamà drets sobre Formentera

L’Arxiu del Consell de Formentera ha adquirit uns documents dels anys 1743 i 1804 relacionats amb els pretesos drets de la família Martí sobre Formentera.
El drets de la família Martí sobre l’illa arrelen en la donació que l’any 1453 va fer el rei d’Aragó Alfons el Magnànim a l’eivissenc Joan Martí de la quarta part indivisa de Formentera, illa aleshores despoblada. El monarca hi va posar condicions: fer-hi construir una fortalesa i la prohibició de comerciar amb la sal de les salines formentereres. Aquest Joan Martí havia estat procurador reial a Eivissa, però la Universitat d’Eivissa i Formentera va protestar fermament aquesta donació i l’any següent el rei la revocà. Passats els anys, un Francesc Martí, segurament Francesc Martí Torres, fill de Sebastià, doctor en lleis (1695-1781), volgué acreditar que era descendent d’aquell Joan Martí del segle XV amb la intenció de reclamar els drets del seu avantpassat sobre Formentera.
Els documents fan menció a la construcció d’una torre a s’Espalmador anterior a l’actualment conservada. També recullen interrogatoris als veïns d’Eivissa destinats a demostrar que la dita torre es va construir efectivament i que una casa de Dalt Vila conservava l’escut heràldic dels Martí.

Un arxiu en creixement
La incorporació d’aquests documents a l’Arxiu, com ha assenyalat la consellera de Patrimoni, Raquel Guasch, “demostra que el nostre Arxiu és actiu, tant en la conservació com en la intenció de fer créixer el fons documental ja existent”.
A l’Arxiu es troba la documentació creada a partir de les funcions i competències de la institució, sobretot en l’etapa en què únicament tenia competències d’Ajuntament. També compta amb documents del Registre Civil i del Jutjat de Pau, que són alguns dels més antics. Hi ha, bàsicament dues seccions dins de l’Arxiu: l’Arxiu històric (fins a l’any 1980) i l’Arxiu administratiu (de 1980 en endavant).
L’horari de consulta de l’Arxiu és de 8.30 a 14.00 hores de dilluns a divendres. S’atendrà amb cita prèvia escrivint un correu electrònic a arxiu@conselldeformentera.cat on s’haurà d’indicar quins documents es volen consultar.

Compartir

Deixa una resposta

PROGRAMES