Port de la Savina: fondejos no autoritzats en zona II i embarcaments sense amarratge
Nombroses embarcacions tant de llista setena (d’ús particular) com de llista sisena (de lloguer) fondegen sistemàticament a la zona II del port de la Savina, on de forma general el fondeig no està permès. La zona II del port de la Savina és una extensa franja marina sota control de l’Autoritat Portuària de Balears (APB) que, des del far i fins a la nova Confraria de Pescadors, s’estén cap al Nord-est (vegeu imatge).
Consultada sobre aquesta qüestió, l’àrea de comunicació de l’APB no ha anunciat cap mesura al respecte i ha confirmat que a la zona II no s’hi permet el fondeig “perquè està prohibit” i “a més s’hi afegeix que és una àrea on hi ha posidònia”.
Cal esmentar que en el passat l’APB havia autoritzat el fondeig en zona II als creuers, cosa que deixà de succeir arran d’un acord amb el Consell amb la finalitat de protegir la posidònia que creix en aquesta àrea.
Embarcaments i desembarcaments irregulars
D’altra banda, s’ha documentat amb fotos (com les que adjuntam) que algunes embarcacions de xàrter nàutic (llista sisena) provinents de Formentera i Eivissa realitzen maniobres exprès d’embarcaments i desembarcaments de clients en el port de la Savina malgrat que no disposen de cap amarratge. A vegades empren irregularment l’anomenat moll comercial, en un espai sota control de l’APB, de vora de l’estació de benzina, i altres fan les maniobres en algun dels dos ports esportius de la Savina o fins i tot en el reservat de la Guàrdia Civil.
Aquesta situació està generant un important malestar entre les empreses de xàrter nàutic que paguen unes tarifes elevades pels seus amarratges, que poden superar els 12.000 euros per quatre mesos en el cas d’una embarcació de sis metres d’eslora. A més, des d’algunes empreses de xàrter amb base al port consideren que la permissivitat davant dels fondejos a la zona II i davant dels embarcaments i desembarcaments irregulars fomenta la competència deslleial i afavoreix la competitivitat econòmica dels qui no han d’assumir els costos de llogar un amarratge.
Sobre aquestes maniobres al port, l’APB ha fet saber que “la Policia Portuària no ha informat de cap actuació en aquest sentit” i davant de les imatges aportades per Ràdio Illa, ha afegit que aquest supòsit “evidentment seria sancionable”.
Els dos ports esportius, en contra dels embarcaments irregulars
Des del port esportiu de Marina la Savina (dàrsena de Ponent), Pepe Roselló ha declarat a Ràdio Illa que està al cas d’aquestes maniobres exprès i ha indicat que la seva empresa manté “un ferm compromís per acabar amb aquesta pràctica” per la qual cosa l’ha notificat a la Policia Portuària, que “és qui realment pot corregir la situació”. A més, també ha donat instruccions als mariners de les seves instal·lacions per saber reaccionar i impedir aquestes operacions irregulars. Roselló afirma que aquestes actuacions formen part del “compromís de Marina la Savina amb els xàrters que paguen molts sous per tenir un amarratge”.
Des de l’altra marina esportiva, Port Formentera (dàrsena de Llevant) Carlos Illa també s’ha mostrat coneixedor d’aquestes pràctiques i ha explicat que “no són un fenomen nou, passa tots els anys”. Illa ha afegit que ha notificat a l’APB i a la Policia Portuària aquesta mala praxi perquè s’hi posi remei tot i que ha admès que és un tema “complicat”. En aquest sentit, ha apuntat que una situació similar es registra amb les embarcacions auxiliars dels iots que fondegen a la costa de Formentera. En aquest cas, ha recordat que les auxiliars solen emprar el port irregularment per baixar a terra a fer la compra o a deixar-hi bosses de fems.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.