Tur, sobre el retard en l’assignació de places a l’estany: falta documentació en més del 50% de sol·licituds
El conseller insular de Medi Ambient, Antoni Tur, ha explicat els motius del “retard no previst” en l’adjudicació dels 285 amarraments que contempla el projecte de regulació de fondejos de l’estany des Peix: “La documentació de l’entorn nàutic és complexa. A les carreteres tots sabem que hem de tenir la documentació en regla, però en l’àmbit de la nàutica recreativa no passa el mateix: en més d’un 50% de les sol·licituds s’ha hagut de requerir [als interessats] completar la documentació, cosa que ha provocat aquest retard”. El titular insular de Medi Ambient no ha concretat quan es podrà conèixer aquesta adjudicació de places, que estava inicialment prevista pel juny, si bé ha agregat que s’estan “posant tots els mitjans humans de la conselleria per resoldre-la”.
Tur no veu coherent la denúncia dels usuaris professionals contra el projecte de regulació
D’altra banda, Tur ha lamentat la denúncia per presumpte delicte mediambiental presentada per part de l’Associació d’Empresaris Usuaris de l’Estany des Peix (AEUEP) per les obres de la regulació del fondeig en aquesta llacuna protegida: “Considerar el projecte com un delicte mediambiental és precisament tot el contrari del que persegueix, que és la protecció d’aquest entorn i acabar amb aquestes pràctiques irregulars que s’hi estan duent a terme”, en referència a les barques de llista sisena (xàrter nautic) que fondegen en aquesta llacuna. Així mateix, Tur ha afegit que aquest “projecte impulsat pel Govern” està “aprovat per absolutament totes les administracions que hi tenen competència”. El conseller també ha indicat que els empresaris que utilitzen l’estany per fondejar-hi les barques de lloguer “duen molts anys [en una activitat] que, com diu el PRUG, és irregular” i que, per tant, “tenen un interès econòmic que volen seguir defensant, però la legislació no els empara”.
Sobre la presència actual d’embarcacions de llista sisena fondejant a l’estany des Peix, Tur ha afirmat: “Des del Consell ens ha arribat que hi ha pràctiques que són lamentables, perquè no s’està respectant en cap sentit el procés d’implantació del projecte de regulació”. A més, el conseller ha declarat: “Però la nostra feina és continuar amb la regulació, acabar les obres, començar a aplicar-la i, quan tenguem la llista definitiva de les embarcacions autoritzades, procedir a què realment la cabuda de l’estany sigui la que consta en aquest projecte”.
Treballs aturats a l’estany
En referència a la paralització de les obres de les instal·lacions necessàries per fer efectiva la regulació, Tur ha reiterat les explicacions que ja féu públiques en el Ple del passat mes de juny. “El que ha passat és que han sortit una sèrie d’imprevistos tècnics: s’ha trobat roca en superfície i, davant la impossibilitat de col·locar els sistemes d’ancoratge” inicialment previstos, s’ha de fer una “petita modificació del projecte”, cosa que requereix un “estudi previ”. Segons el conseller, “això està molt avançat i esperam reprendre aquestes obres aviat. Dir una data és complicat ara mateix”.
Reduir l’impacte visual de la passarel·la
Sobre la passarel·la que dóna accés al pantalà on han d’amarrar 78 barques, Tur ha defensat que “el projecte que s’ha executat és exactament el que consta en el projecte que està aprovat per les administracions”, fent referència així al projecte bàsic de 2018, que no a l’executiu, aprovat el 2021. En aquest sentit, cal recordar que el passat 24 de maig, Pablo Quesada, director de l’obra a l’estany, explicà en roda de premsa: “El projecte executiu desenvolupat per Tragsatec plantejava pantalans flotants, una solució no viable tècnicament per falta de calat (…), per tant, el mateix projectista resolgué aquest inconvenient (…) amb la solució aprovada en el projecte bàsic”, és a dir, amb la passarel·la elevada.
El conseller ha recordat que “en el moment en què es col·loca la passarel·la es va constatar que hi havia un impacte visual no previst” i ha concretat: “El projecte era de 2018, no tenia imatges ni elements gràfics”. “Per això -assenyala Tur- es va decidir agafar les dos vies, una a curt termini, baixar-la d’alçada, i una a mitjà termini, fent una modificació amb els elements d’aquesta passarel·la fins que tengui menys impacte visual”. El titular de Medi Ambient ha assegurat que “estam rebent les primeres imatges virtuals d’aquesta modificació. Les valorarem i formarà part de la modificació del projecte i tan aviat com sigui possible procedirem a continuar les obres i acabar-les”.
Deixa una resposta
Heu d'iniciar la sessió per escriure un comentari.